All text och bild copyright Gudrun Renberg.



fredag 23 november 2007

Pendla mellan Dakar och Stockholm

Jag har ju lagt in begränsning i min blogg genom att kalla den senegalesisk horisont. Tanken med rubriken och själva vinkeln på hela grejen var förstås att just berätta om hur världen ter sig för en svensk som befinner sig där. I alla fall för just denna svensk.
Men glappigt blir det eftersom jag ju faktiskt inte flyttat dit. Nu är jag i Stockholm sedan snart tre veckor - förstår för övrigt inte hur jag kunde klaga på värmen där nere, här är ju så KALLT! och GRÅTT! - och därför har det varit tyst. På bloggen, alltså.

Hemma är ju allt precis som vanligt. Förutom gnälla över vädret har jag njutit av att kunna gå och springa i skogen - det är något ganska underbart. Och så är det ju trots allt ganska tryggt, ganska ordnat. Men frusit har jag! Så då påminner jag mig, när vädret är som jobbigast och mörkret som tyngst, vi har ju faktiskt förutom grön fin skog även:

  • Någorlunda fungerande sjukvårdssystem
  • Väl utbyggd kollektivtrafik
  • Vägar utan hål och bilar som inte stannar överallt
  • Elektricitet jämt
  • Drickbart kranvatten
  • Alla barn i skolan (som kanske inte är jättebra jämt, men ändå - den finns, och den är gratis)
  • Inte riktigt lika många riktigt lika fattiga (understatement indeed)
Känner mig dock som en sån där liten femåring som storögt ser konstiga saker i världen och undrar: VARFÖR?
Varför kan man inte bara fixa det där ovan så att ALLA får det? Typ nu?

Ja, det kan man faktiskt förundrat fundera över även som 47-åring.

Nu styr jag snart kosan söderut igen, dock. Och drabbas av värmen, fågelkvittret, böneutroparna, tiggarna, dammet. Språket. (Hej franskan! Bli min vän.)

Så nästa blogginlägg bör bli från den plats den är tänkt att formuleras från: Dakar, Senegal. Jag hör via vänner - inte stormedia precis - att det är upplopp och bråk där nu. Finns säkert skäl för det. Får kolla på plats. Kanske får ni ett mer nyhetsbetonat inlägg nästa gång.

För övrigt får vi alla sätta vårt hopp till att klimatmötet på Bali blir handlingskraftigt, även om det kanske kommer att innebära färre resor mellan Dakar och Stockholm för mig...

1 kommentar:

Martin sa...

Hörrö, stumpan!
Du är ju lika kass på att hålla bloggen levande som jag är!

Men vi får väl hoppas att du skriver en massa spännande reportage i stället då. (Jajo - jag får väl leta upp torsdagens tidning, så man ser vad du gör...)